جمعه ٠٤ بهمن ١٣٩٨ صفحه اصلی درباره ما RSS
حوزه مدیریت
شرایط شرکت در جشنواره استانی علامه حلی(ره)
مسئولان مجاهدانه به مردم خدمت کنند/ هیچ بنر و پلاکارد تبریکی برای انتصاب من نصب نشود
سند جامع بهبود فرهنگ عمومی تدوین شود/ اعلام حمایت از نماینده جدید ولی فقیه در گیلان
معاونت ها  
تستست
بخش های علمی
بخش های فرهنگی
سایر لینک ها
تست
امکانات سایت  
 

 



 معاونت تبلیغ و تهذیب, اسلایدر راست    شماره خبر: ٣٤٠٦٨٠     ١٥:١٠ - 1393/02/03     حضرت آیت الله رودباری(دامت برکاته) در جلسه درس اخلاق: ارسال به دوست     نسخه چاپي


  حضرت آیت الله رودباری(دامت برکاته) در جلسه درس اخلاق:

  به خدا قسم شما طلاب امید امام زمان (أرواحنا له الفداء) هستید 


  ظهر امروز جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله رودباری(دامت برکاته) با حضور جمع کثیری از طلاب ، اساتید و مسئولان مدارس علمیه رشت ، مدیر حوزه های علمیه استان و همچنین سایر علاقمندان در مسجد جامع بازار برگزار گردید . متن کامل بیانات گرانقدر و صمیمی این گوهر علمی ـ اخلاقی استان در ادامه می آید . . . 

 

یکی از مهمترین  مسائل اخلاقی توکل است .در اوایل کتاب جامع المقدمات  حضرت آیت الله طباطبائی(نفسه زکیه)  می فرمایند انسان وقتی موقعیت خویش را  بشناسد  و مقام الهی را نیز درک کرده باشد از لحاظ تکوینی در مرتبه  احسن تقویم قرار می گیرد.  هدایت تکوینی برای  تمامی انسان ها و تمامی موجودات می باشد  (رب ان الذی اعطی کل شی خلقه ثم هدی)  لذا مسئله حرکت از مسائل بدیهی است،حتی سنگ نیز در حرکت است و این حرکت در سلول های سنگ می باشد و هر موجودی در حول محور مرکزی حرکت می کند  انسان هم وقتی خلق شد  از لحاظ تکوینی  در حال حرکت قرار گرفت. تا اینکه به کمال یعنی به انسانیت برسد. برای روشن تر شدن این موضوع  دقت بفرمایید:  دانه سیب  یا نهال سیب  را در دل زمین جای می دهند و  و این نهال یا دانه  مراحل کمال را طی می کند  تا به یک درخت کامل سیب تبدیل می شود .

 پس از نظر تکوینی قطعاً  نعمت های  کمال، راههای سعادت ،نفس ما سوی  را در  لطف خدا خواهید دید  و در آن مرحله تمام اهتمام را در تصفیه نفس داشته باشید تا خداوند عزّ و جلّ نفس (فالهم ها فجورها و تقواها) پاکیزه را به شما اعطاء کند  و به شما نشان دهد که کدام راه را بروید و کدام راه را نروید ( قد افلح من زکی ها).

فهم درک باید ها و نباید ها از نظر فطرت و همچنین نعمت عقل ، از روز اول به انسان اعطا گردید و مهارت تمییز فضائل از رذایل را در اول خلقت خویش فرا گرفت و انسان می داندکه  صدق چیست و لازم نیست در مکتبی زانوی ادب بزند تا استاد به او بگوید که صدق چیست؟ فطرت و عقل هر دو به خوبی به صدق ، دانایی کامل و وافر دارند. پس خداوند بعضی از مهمات اخلاقیات را از راه فطرت و بعضی را از راه عقل به انسان می آموزد که این بهترین نعمت هاست  وکسی که عقل نداشته باشد هیچ چیز در این دنیا ندارد و با عقل است که  می تواند مهمات فضایل اخلاقی را بشناسد و حوزه قبیحه را تمیز دهد. وفای به عهد را خوب و خیانت را قبیح بشمارد. خداوند متعال عقل، انبیاء ، رسل شرایع  و معلمینی و... را فرستاد که در هدایت انسان تأثیرگذار باشند . از طرف دیگر مسأله وجدان است. کسی که شهر هیروشیما را بمباران کرد دچار عذاب وجدان گردید و دیوانه شد. پس از نظر جسمی ما مدیون خداوند هستیم.

مسائل فطرت، عقل، شرایع، وجدان و... تمامی این ها جمع می شوند تا به انسان بیاموزند چگونه بایدها و نباید ها را از هم تمییز دهد و وقتی انسان بدین درجه  از فهم برسد که درک کند خالق، رب و پرورش دهنده او چنین خداوند مهربانی است می فهمد که هیچ است و هیچ جایگاهی در عالم ندارد و اذعان پیدا می کند که هرچه هست از خداست و همه خلقیات و همه امور از آن خداوند است . خداوند می فرماید « بِحَولِ اللهِوَ قُوَّتِهِ اَقُومُوَ اَقعُدُ » ؛اگر حول و قوه الهی نباشد بنده توان بلند شدن از رکوع و سجود را هم ندارد . دستمایه اولیه برای رکوع و سجود و هرگونه فعل از آن اوست.    

(وما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) زمانی که فردی  برای شکار می رود فکر نکند اگر بهترین اسلحه ها را داشته باشد بهترین صیاد است بلکه او فقط تیر اندازی می کند و  صیاد خداوند است.

 حضرت آیت الله طباطبائی(رحمت ا... علیه) بسیار در این مقدمات تاکید داشتند (هدایت تکوینی، تمییز بین فضائل اخلاقی و رذایل اخلاقی بوسیله تعلیم فطری ، عقل، انبیاء و وجدان و ... ) انسان بایستی نسبت به مقدّرات خداوند راضی باشد و حتماً به احکام ، شرایع ، فرامین  و واجبات او گردن بنهد .

توکل آن است که بنده  وظیفه شرعی را انجام دهد  و پیامد آن را به خداوند متعال بسپارد  و خداوند را وکیل خود قرار دهد  و خداوند می فرماید تو عمل بکن ما بقی را به من بسپار ، ما باید عامل باشیم و از اوامر اوصیا و اولیا و مردان خدا اطاعت کنیم. امام حسین(علیه السلام) زمانی که از مدینه خارج می شدند ترس از این نداشتند که عاقبت چه می شود و فقط ملاک و معیار یرای ایشان این بود که عمل درست را براساس قرآن انجام بدهند و مابقی را به خداوند متعال سپردند. پس مسئله توکل اول انجام عمل است  و به  دنبال عمل عواقب را به خدا سپردن است . پیامبر (صلی ا.. علیه)  بر سر سفره غذا نشسته بودند که رهگذری با شتر خود با فاصله ای از کنار ایشان می گذشتند که پیامبر ایشان را برای صرف غذا دعوت کردند و رهگذر پذیرفت بعد ازخوردن غذا، رهگذر نزد شتر خود رفت،  ولی شتر را نیافت،  رو به پیامبر کرد و گفت: من با توکل بر خدا شتر در اینجا گذاشتم و برسفره شما وارد شدم و پیامبر در جواب گفتند : اول بایستی حیوانت را مهار می کردی بعد توکل برخدا می کردی.

الان دوران امتحانات است و طلبه بایستی  با توکل به خدا درس بخواند. نباید بگوید توکل  برخدا هرچه پیش آمد خوش آمد،  این حرف نادرست است،بایستی عاشقانه درس خواند، زیرا وظیفه اصلی شما طلاب درس خواندن است و بایستی بدان اهتمام لازم داشته باشید . به وضعیت بد جامعه بنگرید،برای بیرون آمدن از این اوصاف اسف بار بایستی درس بخوانید، چرا که این امور راهبر و راهنما می خواهد. چطور می توانیم این نارسایی ها را حل کنیم؟ با سلاح علم و تقوا و اینکه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر بحث و مباحثه علمی  داشته باشید. یکی از علمای مشهد، یکبار در مباحثه از هوش رفت ، وقتی او را با زحمت به هوش آوردند بیدار شد و اولین چیزی که گفت این بود که تا کجا مباحثه کرده بودیم؟!  او همه چیزها را کنار گذاشت و به دنبال کتاب رفت. شما طلاب، پاک هستید به خدا قسم شما امید امام زمان (ارواحنا له الفدا) هستید. درس بخوانید و بدون عمل ، توکل به خدا نکنید و بدانید موفقیت فقط با توکل به خدا به دست نمی آید، بلکه بایستی درس بخوانید ،سعی و تلاش داشته باشید؛ در این صورت پیامد کار خود را به خداوند متعال بسپارید و طبق وعده الهی یاری خواهید شد. شما طلاب استان گیلان بایستی افتخاری در کشور باشید و عظمت داشته باشید . ما در  دوره تحصیلی خود عناوین  متعدد درسی داشتیم و کتابهای زیادی را گذراندیم تا به درس خارج رسیدیم، ولی در حال حاضر عناوین درسی بسیار کم شده و طلبه بدون گذراندن دوره های درسی مورد نیاز، بی علم وارد درس خارج می شود و این راه درست نیست . شما طلاب باید رسائل ، مکاسب ، و کفایه را بسیار بخوانید  تا بتوانید  به درجه یک عالم برسید. بعضی می خواهند زود به بالا بروند  و این  با تلاش و  سعی بسیار میسر می گردد.

حضرت ابراهیم (علیه السلام) زمانی که نمرودیان قصد سوزاندن ایشان را در آتش داشتند، علم و توکل داشت، پس آتش هیچ اثری نداشت. بروید امام راحل(رحمت ا... علیه)  و نحوه زندگی ایشان و بزرگان دین را مطالعه و درک کنید. برای وصول به یک سری اهداف مقدسه  باید باور داشته باشیم که هرچه هست خداوند متعال است. نه مدح دیگران در شما اثر داشته باشد نه اضرار دیگران . اگر کسی بخوا هد به شما ضرر برساند،  تا خداوند نخواهد آن ضرر به شما نمی رسد و اگر بخواهد نفعی به شما برسد، تا خدا نخواهد آن نفع نیز  به شما نمی رسد و جز خدا نه کسی  می تواند منفعتی به شما برساند نه می تواند نعمت شما را قطع کند. مثلا بیماری را فرض کنید در بهترین بیمارستان با بهترین وسایل و تجهیزات اگر خدا نخواهد بیمار ، نجات پیدا نخواهد کرد .

پس  فقدان مقدمات، نباید انسان را مأیوس کند، وجود مقدمات نیز نباید حالت کبر را بر انسان وارد کند. تلاش کنید و فقط به خداوند اتکا داشته باشید. و وقتی عبد این گونه عمل کند، فقط برای خداوند متعال عمل کند، ترس نخواهد داشت مگر از خداوند عظیم.حضرت امام (رحمت ا... علیه) در خاطرات تبعید خود بیان فرمودند: "زمانی که ماموران شاه سفّاک برای دستگیری من آمدند، بسیار ترسیده بودند و بیان داشتند که من اصلا نترسیده بودم، بلکه من برای آرامش دادن به آنها تلاش بسیار کردم." این روحیه لازم است.  

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





:: تمامی حقوق این وبسایت متعلق است به مدیریت حوزه علمیه گیلان، هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است ::